martes, 18 de agosto de 2015

UNIDAD I/ UNIT I


UNIDAD I/ UNIT I



-SOCIOLINGÜÍSTICA/SOCIOLINGUISTICS.
•Definición general/
General definition.
Definición por H. Currie/ Definition by H. Currie.
Definición de lengua por Ferdinand De Saussure/ Definition of language by Ferdinand De Saussure.
-LENGUAJE/LANGUAGE. 
-LENGUA Y HABLA/ LANGUAGE AND SPEECH. 
-INMANENCIA/IMMANENCE.
-CONTEXTO/CONTEXT 
-INDIVIDUO/INDIVIDUAL. 
-COMUNIDAD/COMMUNITY. 
SOCIEDAD/SOCIETY. 
-POBLACIÓN/POPULATION. 
-NACIÓN/NATION. 
-PAÍS/COUNTRY. 
-REPÚBLICA/REPUBLIC. 
-SOCIOLOGÍA/SOCIOLOGY. 
-ANTROPOLOGÍA/ANTHROPOLOGY. 
-ETNOGRAFÍA/ETHNOGRAPHY. 
-LINGÜÍSTICA/LINGUISTICS. 
-GEOGRAFÍA/GEOGRAPHY. 
-IDIOMAS Y DIALECTOS HABLADOS EN EL MUNDO/ LANGUAGES AND DIALECTS SPOKEN IN THE WORLD.
-DIALECTOLOGÍA/DIALECTOLOGY.






Sociolingüística: ciencia que estudia las relaciones que se establecen entre el lenguaje humano y las sociedades en las que se utiliza.


Sociolinguistics: science which studies the relations established between the human language and the societies in which it is used.


Sociolingüística: es el estudio de todas las facetas de las relaciones entre el lenguaje y la organización social. La sociolingüística ha desarrollado tres disciplinas prominentes:


  • sociolingüística de la variación: que implica la evolución y descripción de las lenguas.
  • la etnografía del habla: que examina las convenciones sociales que gobiernan la interacción lingüística.
  • la sociología del lenguaje: que se enfoca en como la estructura de la sociedad afecta la selección de una lengua o lenguaje.

Sociolinguistics: is the study of all aspects of the relationships between language and social organization. Sociolinguistics has developed three prominent disciplines:
 
  • sociolinguistic variation: involving the development and description of languages. 
  • the Ethnography of speaking: examining the social conventions that govern the linguistic interaction.
  • the sociology of language:that focuses on how the structure of society affects the selection of a language or language.


Sociolingüística según H. Currie: es la disciplina que estudia las relaciones entre lengua y sociedad, concepto que se modifico como la ciencia que estudia la lengua y el contexto socio-cultural.


Sociolinguistics according to H. Currie: is the discipline that studies the relationship between language and society, concept that is modified as the science that studies the socio-cultural context and language.


Lengua según Ferdinand de Saussure: es un producto social de la facultad del lenguaje. Lo social como variable fundamental para el estudio de la lengua.


Language according to Ferdinand de Saussure: is a social product of the language faculty. The social as a fundamental variable for the study of the language.


Lenguaje: es el conjunto de signos y de sonidos que ha utilizado el ser humano, desde su creación hasta nuestros días, para poder comunicarse con otros individuos de su misma especie a los que manifiesta así tanto lo que siente como lo que piensa acerca de una cuestión determinada.


Language: is the set of signs and sounds that has used the human being, from its creation to the present day, to be able to communicate with other individuals of the same species who manifested so both what feels like what you think about a certain issue.


Lengua: es un sistema de signos que los hablantes aprenden y retienen en su memoria. Es un código, un código que conoce cada hablante, y que utiliza cada vez que lo necesita. Este código es muy importante para el normal desarrollo de la comunicación entre las personas, pues el hecho de que todos los hablantes de una lengua lo conozcan es lo que hace que se puedan comunicar entre sí.


Language: is a system of signs that speakers learn and retain in his memory. It is a code, a code that each speaker known, and used whenever you need it. This code is very important for the normal development of the communication between people, because the fact that all speakers of a language know what is making that they can communicate among themselves.


Habla: es la recreación de ese modelo que conoce toda la comunidad lingüística. Es un acto singular, por el cual una persona, de forma individual y voluntaria, cifra un mensaje concreto, eligiendo para ello el código, los signos y las reglas que necesita. Dicho de otra manera, es el acto por el cual el hablante, ya sea a través de la fonación (emisión de sonidos) o de la escritura, utiliza la lengua para establecer un acto de comunicación.


Speech: is the recreation of this model that the linguistic community known. It is a singular Act, by which a person, individually and voluntarily, encrypts a particular message, choosing for this code, signs and rules you need. Put another way, is the Act by which the speaker, whether through phonation (sound emission) or writing, language used to establish an act of communication.


Lengua y habla: es un modelo general y constante para todos los miembros de una colectividad lingüística. También conocido como idioma.

Language and speech: is a general and consistent model for all members of a linguistic community. Also known as language.


Inmanencia: es la propiedad por la que una determinada realidad permanece como cerrada en sí misma, agotando en ella todo su ser y su actuar; es decir, un ente intrínseco a un ser.

Immanence: is the property by which a certain reality remains closed in itself, running on it all his being and his acting; i.e., an intrinsic entity a being.


Contexto: se refiere a todo aquello que rodea, ya sea física o simbólicamente, a un acontecimiento.


Context: refers to everything that surrounds, either physically or symbolically, to an event.


Contexto lingüístico: hace referencia a aquellos factores que están relacionados con la etapa de generación de un enunciado y que inciden en su significado e interpretación. Esto supone que un mensaje depende de la sintaxis, de la gramática y del léxico, pero también del contexto.


Linguistic context: refers to those factors that are related to the generation of an utterance stage and which affect its meaning and interpretation. This means that a message depends on the syntax, of the grammar and lexicon, but also from the context.


Contexto extralingüísticose dice al lugar, los posibles interlocutores, la clase de registro y el momento en que un acto lingüístico se concreta.

Extralinguistic context: said to the place, the possible partners, class registration and the time in which an act language takes the form.


Individuo: es un ser único e irrepetible que no puede ser copiado o imitado ya que cada uno surge en un ambiente especifico, con determinadas capacidades físicas y en un contexto histórico- espacial determinado. Todos estos elementos lo transforman en un ser indivisible en sí mismo y particular ya que le otorgan las características y rasgos que poseerá a lo largo de su vida.


Individual: is a unique and unrepeatable being that may not be copied or imitated since each arises in an environment with certain physical capacities and in a historical-spatial context specific set. All these elements make it a being indivisible in it and particularly since they give the characteristics and traits that possess throughout his life.


Comunidad: hace referencia a la característica de común, por lo que permite definir a diversas clases de conjuntos: de los individuos que forman parte de un puebloregión o nación; de las naciones que están enlazadas por acuerdos políticos y económicos o de personas vinculadas por intereses comunes.


Community: ago reference to common property, so you can define different kinds of groups: individuals who are part of a town, region or nation; Nations that are linked by political and economic agreements or of people linked by common interests.


Sociedad: es un término que describe a un grupo de individuos marcados por una cultura en común, un cierto folclore y criterios compartidos que condicionan sus costumbres y estilo de vida y que se relacionan entre sí en el marco de una comunidad.

Society: is a term that describes a group of individuals marked by a culture in common, shared criteria that determine their customs and lifestyle and that relate to each other within the framework of a community and certain folklore.


Población: hace referencia al grupo formado por las personas que viven en un determinado lugar o incluso en el planeta en general. También permite referirse a los espacios y edificaciones de una localidad u otra división política, y a la acción y las consecuencias de poblar.


Population: refers to the group formed by people living in a particular place or even on the planet in general. Also allows you to refer to the spaces and buildings of a city or other political division, and to the action and the consequences of people.


Nación: se refiere tanto a lo que es el territorio de un país en concreto como a los vecinos de este que se encuentran bajo el amparo de un mismo sistema de gobierno.


Nation: refers to both what is the territory of a particular country as the neighbours that are under the purview of a single system of Government.


País: se trata del ámbito jurídico-político y de la soberanía constituyente de un Estado.


Country: is the legal and political scope and constituent sovereignty of a State.


República: es una forma de organización del Estado. En la república, la máxima autoridad cumple funciones por un tiempo determinado y es elegida por los ciudadanos, ya sea de manera directa o a través del Parlamento.


Republic: is a form of organization of the State. In the Republic, the highest authority performs functions for a period of time and is elected by the citizens, either directly or through Parliament.


Sociología: es una ciencia que se dedica al estudio de los grupos sociales. Esta ciencia analiza las formas internas de organización, las relaciones que los sujetos mantienen entre sí y con el sistema, y el grado de cohesión existente en el marco de la estructura social.


Sociology: is a science dedicated to the study of social groups. This Science examines the internal forms of Organization, relationships that subjects maintain among themselves and with the system and the degree of cohesion in the framework of the social structure.


Antropología: es la ciencia que se encarga de estudiar la realidad del ser humano a través de un enfoque holístico. Esta ciencia analiza al hombre en el contexto cultural y social del que forma parte. Así analiza el origen del ser humano, su desarrollo como especie social y los cambios en sus conductas según pasa el tiempo.


  • Antropología social: estudia las características culturales, las conductas y la estructuración de los vínculos sociales.
  • Antropología biológica: analiza los cambios del cuerpo del ser humano con el correr de la historia.
  • Antropología lingüística: es el estudio de todas las lenguas humanas naturales, ya sea que se trate del lenguaje escrito o no escrito, contemporáneo, o histórico, como una parte intrínseca del estudio general de la cultura humana y su sociedad.


Anthropology: is the science that studies the reality of the human being through a holistic approach. This science looks at the man in the cultural and social context from which. Thus analyses the origin of the human being, its development as a social species, and changes in their behavior as time passes.
 
  • Social anthropology: studies cultural characteristics, behaviors and the structuring of social links.
  • Biological Anthropology: analyzes the changes of the body of the human being with the passing of history.
  • Linguistic Anthropology: is the study of all natural human languages, whether it concerned the language written or not written, contemporary or historical, as an intrinsic part of the general study of human culture and society.


Etnografía: es un método de estudio utilizado por los antropólogos para describir las costumbres y tradiciones de un grupo humano. Este estudio ayuda a conocer la identidad de una comunidad humana que se desenvuelve en un ámbito sociocultural concreto.


Ethnography: it is a method of study used by anthropologists to describe the Customs and traditions of a human group. This study helps to know the identity of a human community that focuses on a particular socio-cultural area.


Lingüística: es la ciencia que estudia el lenguaje humano.


Linguistics: is the science that studies human language.


Geografía: es la ciencia que estudia el medio ecológico, las sociedades que habitan en él y las regiones que se forman al producirse esta relación. En otras palabras, se encarga de analizar la relación entre el hombre-Tierra y los fenómenos geográficos de la superficie terrestre.


Geography: is the science that studies the ecological environment, the companies that inhabit it and regions that form this relationship occurs. In other words, is in charge of analyzing the relationship between man-land and geographic phenomena on the Earth's surface.


Diversidad lingüística: está relacionada con la existencia y convivencia de distintas lenguas. El concepto defiende el respeto por todos los idiomas y promueve la preservación de aquéllos que se encuentran en riesgo de extinción ante la falta de hablantes.


En este sentido podemos subrayar que existen más de 6.900 tipos de lenguas en todo el mundo. Oceanía es el continente con mayor diversidad lingüística ya que existen numerosos grupos aborígenes que defienden su lengua nativa. En otras regiones del mundo, en cambio, es más común que una lengua dominante se imponga sobre el resto. Ese es el caso, por ejemplo, de Estados Unidos de América, donde el inglés llevó a la desaparición de las lenguas de la mayoría de los pobladores nativos. Habría que destacar como algunos de los idiomas que más dialectos presentan son el inglés con cincuenta y seis, el francés con cincuenta y dos, el español con un total de cuarenta y siete, el árabe con casi treinta, y el alemán con dieciséis. A estas lenguas habría que unir otra menos conocida pero que cuenta también con un conjunto de quince dialectos, este es el yidis que tiene un origen judeo-alemán.


Linguistic diversity: is related to the existence and coexistence of different languages. The concept advocates respect for all languages and promotes the preservation of those that are at risk of extinction in the absence of speakers.
 
In this sense we can underline that there are more than 6,900 types of languages around the world. Africa is the continent with greater linguistic diversity since there are numerous Aboriginal groups that defend their native language. In other regions of the world, on the other hand, it is more common to a dominant language is imposed on the rest. That is the case, for example, of United States of America, where the English led to the disappearance of the languages of the majority of the inhabitants natives. It should be noted as some of the languages have more dialects are English with fifty-six, the French with fifty-two, the Spanish with a total of forty-seven, with almost thirty, Arabic and German with sixteen. These languages would join other less known but that it also has a set of fifteen dialects; this is Yiddish which origin is German-Jewish.


Dialectología: es el estudio de la variación geográfica y sociolingüística de la lengua.


Dialectology: is the study of the geographical and sociolinguistic variation of the language.






CUESTIONARIO


UNIDAD 1


1.- ¿Quién utilizó el término sociolingüística por primera vez y cómo la definió? ¿Cuándo comenzó la sociolingüística a configurarse como ciencia?


La sociolingüística nació del interés por ir más allá de unos estudios que consideraban la lengua como un sistema abstracto, aislado del hablante y de la sociedad.


El termino sociolingüística fue utilizado por primera vez por H.Currie, en 1952, en un artículo publicado en el Southern Speech Journal; en el que lo define como la disciplina que estudia las relaciones entre lengua y sociedad, concepto que se modifico como la ciencia que estudia entre la lengua y el contexto socio-cultural. Esta disciplina constituyó un fruto temprano de la lingüística norteamericana y fue concebida como un sub-campo de la lingüística y la sociología. Pero, no alcanzó una verdadera identidad hasta los años 60 y 70.


Sin embargo, una de las fechas más importantes en los inicios de la disciplina es en 1964, año en el que se celebraron en Estados Unidos varias reuniones importantes convocadas principalmente por lingüistas, sociólogos y antropólogos que despertaron el interés de muchos especialistas e impulsaron el desarrollo de la disciplina. A partir de esta fecha, se inició una actividad incesante en torno a los estudios sociolingüísticos en Estados Unidos, Canadá e Inglaterra.


El Aporte de Ferdinand de Saussure en su curso de lingüística general, vislumbro la existencia de esta ciencia, tal como lo hizo con la semiología, cuando dijo: “La lengua es un producto social de la facultad del lenguaje. Lo social como variable fundamental para el estudio de la lengua”.


2.- ¿Quién definió la lengua como un producto social de la facultad del lenguaje?


Ferdinand de Saussure en su curso de lingüística general.


3.- ¿Quién definió los objetivos de la sociolingüística?


En 1964 W. Bright reúne en Los ángeles a doce especialistas para examinar los objetivos de la disciplina. 
 

4.- ¿Quiénes han realizado investigaciones sobre las complejas relaciones entre la lengua y el conglomerado social?

En 1972 se realizaron otros estudios sobre las complejas relaciones que se establecen entre la lengua y el conglomerado social. Entre los sociolingüistas internacionales se puede mencionar los estudios de William Labov considerado por algunos como el padre de la disciplina, Dell Hymes, R.A. Hudson, A. Fishman y Deborah Tañen. En Español, cabe destacar al profesor de la Universidad de Alcalá de Henares, Francisco Moreno.




QUESTIONNAIRE


UNIT 1


1. Who used the socio-linguistic term for the first time and how defined it? When did the Sociolinguistics reconfigured as science?
 
    Sociolinguistics was born from the interest to go beyond a few studies that considered the language as an abstract system, isolated from the speaker and the society.
 
The term Sociolinguistics was used for the first time by H.Currie, in 1952, in an article published in the Southern Speech Journal; in which defines it as the discipline that studies the relationship between language and society, concept that is modified as the science that studies the socio-cultural context and language. This discipline was a fruit early American Linguistics and was conceived as a subfield of Linguistics and sociology. But did not reach a true identity until age 60 and 70.
 
However, one of the most important dates in the beginnings of the discipline is in 1964, year in which were held in the United States several important meetings convened mainly by linguists, sociologists and anthropologists that aroused the interest of many specialists and boosted the development of the discipline. From this date, began a relentless activity around the sociolinguistic studies in United States, Canada and England.
 
The contribution of Ferdinand de Saussure in his course in general Linguistics, envision the existence of this science, just as it did with the semiology, when he said: "the language is a social product of the language faculty. Social as a fundamental variable for the study of language".
 
2. Who defined the language as a social product of the language faculty?
 
Ferdinand de Saussure in his course in general linguistics.


3. Who defined the objectives of Sociolinguistics?
 
     In 1964 W. Bright meets in Los angeles to twelve specialists to examine the objectives of discipline. 
 

4. Who have undertaken research on the complex relationships between language and social conglomerate?


In 1972 other studies on the complex relationships between language and social conglomerate. Between the international sociolinguists can include studies of William Labov considered by some as the father of the discipline, Dell Hymes, R.A. Hudson, A. Fishman and Deborah Tañen. In Spanish, it should be noted the Professor of the University of Alcalá de Henares, Francisco Moreno.














No hay comentarios:

Publicar un comentario